Modellbilen

Modellbilens historia

Miniatyrmodeller av bilar kom först ungefär samma tid som de riktiga bilarna gjorde det – först i Europa och sedan, kort därefter, i USA. De var kopior gjorda av bly och mässing. De senare modellerna som gjordes under de första decennierna under nittonhundratalet var leksaker tillverkade av slask gjuten gips och järn. Tenn och pressade stål bilar, lastbilar och militärfordon, som de som gjordes av Bing i Tyskland genom 1920-talet till 1940-talet, men modellerna var sällan kopior av verkliga fordon – det är oklart varför, men det hade förmodligen att göra med den råhet av tidig gjutning och formning av metall tekniker som hindrade precision rendering av en faktisk bils former och detaljer. Casting fordon i olika legeringar, vanligtvis zink (kalas zamak eller mazac), började också tillverkas under samma årtionden och blev starkare i slutet av 1930-talet och var särskilt framstående efter andra världskriget.

Efter kriget blev gjuten zinklegering det viktigaste materialet som användes i Europa för miniatyrbilar. Massproducerade framgjutna metalleksaker dök upp i USA också, men till skillnad från dem i Europa, så var de ofta mycket enkla, under tiden som plast ökade och blev populärt, även i mitten av 1950-talet. Rätt så sent så kom tenn och pressat stål till Japan under 1950 och 1960, och landet började snabbt använda gjutet i början av 1970-talet. Idag så är Kina och andra länder i Sydostasien de största producenterna av pressgjutna metall miniatyr fordon från europeiska, amerikanska och japanska företag. Nu är det mest endast specialmodeller för samlare som fortfarande tillverkas i Europa och USA.